1. Diari peribadi Mui Ling mempunyai semua data tentang dirinya daripada tarikh dia dilahirkan sehinggalah ke hari ini. Nyatakan kepentingan seseoran mengenali diri sendiri
A. Mengetahui latar belakang nenek moyang
B. Mengenali diri kita dan keluarga
C. Mengingati semua tarikh yang bererti
D. Menjadi seorang yang kenal diri, berwawasan dan dapat membina cara hidup
yang bermatlamat
2. Tema
Hari Kebangsaan 'Keranamu Malaysia', dipilih sebagai tema hari kebangsaan
selama lima tahun berturu-turut dari tahun 2000. Mengapakah tema dan
sambutan kemerdekaan yang penuh gemilang diadakan setiap tahun?
A. Meraikan hari bersejarah negara
B. Untuk menghidurkan rakyat Malaysia
C. Sebagai tanda kesyukuran dan kebanggaan terhadap negara tercinta
D. Kita patut bersuka ria kerana negara tidak dijajah lagi
A. Meraikan hari bersejarah negara
B. Untuk menghidurkan rakyat Malaysia
C. Sebagai tanda kesyukuran dan kebanggaan terhadap negara tercinta
D. Kita patut bersuka ria kerana negara tidak dijajah lagi
3. Nyatakan
kesan positif orang yang mempelajari dan memahami sejarah negara
A. Memahami dan mempelajari tentang sejarah diri
B. Menjadi rakyat yang bebas merdeka
C. Menghargai, berbangga serta mencintai negara ini
D. Semangat untuk membebaskan negara dari penjajah
A. Memahami dan mempelajari tentang sejarah diri
B. Menjadi rakyat yang bebas merdeka
C. Menghargai, berbangga serta mencintai negara ini
D. Semangat untuk membebaskan negara dari penjajah
4. Pendudukan
Jepun di Tanah Melayu merupakan suatu contoh peristiwa bermakna terhadap
sejarah
A. Negara
B. Masyarakat
C. Individu
D. Agama
A. Negara
B. Masyarakat
C. Individu
D. Agama
5. Sejarah adalah guru terbaik kepada kita. Mengapakah para sejarawan
berpendapat sedemikian?
A. Peristiwa sejarah boleh menjadi
panduan dan iktibar dalam kehidupan
B. Peristiwa sejarah adalah peristiwa yang bermakna
C. Peristiwa sejarah akan menjadikan masyarakat berwaspada selalu
D. Peristiwa sejarah akan menjadikan kita boleh berusaha
B. Peristiwa sejarah adalah peristiwa yang bermakna
C. Peristiwa sejarah akan menjadikan masyarakat berwaspada selalu
D. Peristiwa sejarah akan menjadikan kita boleh berusaha
6. Sejarah merupakan catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku
pada suatu masa yang lalu. Penyataan di atas berkaitan dengan maksud sejarah.
Siapakan yang mengeluarkan pernyataan tersebut?
A. Kamus
Dewan
B. Ibn Khaldun
C. Herodotus
D. Muhd. Yusof Ibrahim
B. Ibn Khaldun
C. Herodotus
D. Muhd. Yusof Ibrahim
7. Peristiwa Mat Jenin meninggal dunia tidak dapat diterima sebagai peristiwa
sejarah kerana
A. Peristiwa tersebut merupakan sejarah
individu
B. Mat Jenin tidak memberi faedah kepadamasyarakat dan negara
C. Peristiwa tersebut telah lama berlalu
D. Bukan peristiwa bermakna, tepat, benar dan mempunyai sebab dan akibat
B. Mat Jenin tidak memberi faedah kepadamasyarakat dan negara
C. Peristiwa tersebut telah lama berlalu
D. Bukan peristiwa bermakna, tepat, benar dan mempunyai sebab dan akibat
8. Herodotus memberikan definisi sejarah sebagai
A. Peristiwa yang benar-benar berlaku
B. Suatu catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku
suatu masa yang telah lalu
C. Suatu rekod tentang kejadian sesebuah negara
D. Penceritaan tentang tindakan manusia dan sebab-sebab mereka
B. Suatu catatan ataupun rekod mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku
suatu masa yang telah lalu
C. Suatu rekod tentang kejadian sesebuah negara
D. Penceritaan tentang tindakan manusia dan sebab-sebab mereka
melakukannya.
9. Peranan penting sejarah dalam
kehidupan manusia ialah
A. sejarah
dapat memberi iktibar
B. sejarah dapat memberi pengalaman baru
C. sejarah dapat membekalkan maklumat
D. sejarah mengandungi kisah-kisah silam
B. sejarah dapat memberi pengalaman baru
C. sejarah dapat membekalkan maklumat
D. sejarah mengandungi kisah-kisah silam
10. Salah satu daripada ciri-ciri sejarah yang penting adalah
A. Pengalaman masa lalu sebagai
pengajaran
B. Sebab berlaku peristiwa
C. Peristiwa bermakna dan signifikan
D. Jangka masa yang lama
B. Sebab berlaku peristiwa
C. Peristiwa bermakna dan signifikan
D. Jangka masa yang lama
11. Peristiwa lawatan Perdana Menteri Dato' Seri Dr. Mahathir Mohammad ke
India pada tahun 2002 dianggap bermakna kerana
A. lawatan tersebut merintis hubungan
perdagangan dan diplomatik
B. membolehkan hubungan kaum India di Malaysia dan India dieratkan
C. Merintis hubungan perdagangan
D. Memudahkan kaum India di Malaysia melawat India
B. membolehkan hubungan kaum India di Malaysia dan India dieratkan
C. Merintis hubungan perdagangan
D. Memudahkan kaum India di Malaysia melawat India
12.
Kad Pintar yang dikeluarkan oleh
kerajaan untuk menggantikan kad
pengenalan mengandungi maklumat-maklumat berikut
pengenalan mengandungi maklumat-maklumat berikut
I Pengenalan diri
II Lesen memandu
III Tarikh nikah dan maklumat keluarga
IV Jenis darah dan penyakit yang dihidapi
A. I,II dan III
B. I, II dan IV
C. I, III dan IV
D. II, III dan IV
13. Husna mendapat 5 A dalam pepepriksaan UPSR 2002. Generalisasi yang dapat
dibuat berdasarkan kejayaan tersebut mengikut konsep sejarah ialah
A. Husna seorang pelajar yang rajin
B. peristiwa yang amat bermakna dalam kehidupan Husna
C. Husna berasal daripada keluarga terpelajar
D. keluarga Husna mengambil berat tentang pelajarnya
14. Sejarah dinilai dari segi ketepatan dan kebenaran sesuatu peristiwa dapat
dibuktikan melalui
A. sumber yang sahih
B. penganalisaan yang rapi
C. memenuhi kehendak ramai
D. diolah dan diianalisis oleh para sejarawan
15.
Penjajahan British di Tanah Melayu
telah menyebabkan berlakunya
perkembangan perusahaan getah dan bijih timah. Nyatakan bukti yang menyokong
penyataan di atas
perkembangan perusahaan getah dan bijih timah. Nyatakan bukti yang menyokong
penyataan di atas
A. Penghijrahan dalam sistem pengangkutan
B. Kemahiran dalam sistem perhubungan dan pengangkutan
C. Nilai-nilai Barat diserap dalam masyarakat tempatan
D. Terbinanya bangunan dan monumen bersejarah
16. Soalan 16 berdasarkan pernyataan di bawah
------------------------------------------------------------------------
Portugis
membina Kota A Famosa untuk mempertahankan Melaka
daripada jatuh ke tangan musuh
daripada jatuh ke tangan musuh
------------------------------------------------------------------------
Apakah
kaitan Kota A Famosa dengan sumber sejarah?
A. Lambang kekuatan Portugis
B. Lambang kemegahan Portugis di Melaka
C. Pengajaran kepada orang Melayunsupaya tidak berpecah belah
D. Bukti penjajahan Portugis di Melaka
A. Lambang kekuatan Portugis
B. Lambang kemegahan Portugis di Melaka
C. Pengajaran kepada orang Melayunsupaya tidak berpecah belah
D. Bukti penjajahan Portugis di Melaka
17. Jalan kereta api dari Taiping ke Port Weld membuktikan kepada kita
A. berlaku penjajahan Inggeris
B. kemudahan infrastruktur telah bermula sejak sejak penjajahan Inggeris
C. penjajahan inggeris mengaut hasil bumi kita dengan memperkenalkan
kemudahan pengangkutan
D. Inggeris menjajah untuk mendapatkan hasil bumi
B. kemudahan infrastruktur telah bermula sejak sejak penjajahan Inggeris
C. penjajahan inggeris mengaut hasil bumi kita dengan memperkenalkan
kemudahan pengangkutan
D. Inggeris menjajah untuk mendapatkan hasil bumi
18. Arkeologi yan ditemui di Kota Tampan, Perak membuktikan penempatan awal di
Negara kita. Hasil penemuan tersebut berkaitan dengan ciri sejarah berikut
A. fakta sejarah perlu
dipertanggungjwabkan
B. fakta atau maklumat yang tepat
C. bermakna dan signifikan
D. sebab dan akibat
B. fakta atau maklumat yang tepat
C. bermakna dan signifikan
D. sebab dan akibat
19. Antara yang berikut yang manakan boleh dikategorikan sebagai
bentuk sumber primer?
A. Fosil, kertas, artifak dan keterangan lisan
B. Artifak, monumen dan buku ensiklopedia
C. Majalah dan surat khabar
D. Peta, diari, buku dan bahan bertulis
A. Fosil, kertas, artifak dan keterangan lisan
B. Artifak, monumen dan buku ensiklopedia
C. Majalah dan surat khabar
D. Peta, diari, buku dan bahan bertulis
20. Apakah kepentingan sumber bertulis kepada ahli sejarah?
A. Mengetahui kekuatan masyarakat dahulu
B. Mengetahui pemerintahan masyarakat dahulu
C. Membantu mereka membuat kajian tentang kehidupan masyarakat dahulu
dengan lebih jelas dan tepat
D. Mengetahui kekayaan masyarakat yang dahulu
A. Mengetahui kekuatan masyarakat dahulu
B. Mengetahui pemerintahan masyarakat dahulu
C. Membantu mereka membuat kajian tentang kehidupan masyarakat dahulu
dengan lebih jelas dan tepat
D. Mengetahui kekayaan masyarakat yang dahulu
22. Kajian pengajian sejarah termasuklah
I kaedah lisan
II kaedah arkeologi
II kaedah bertulis
IV kaedah rujukan bahan bertulis
II kaedah arkeologi
II kaedah bertulis
IV kaedah rujukan bahan bertulis
23. Sesuatu yang diucapkan oleh orang sumber dikenali sebagai
A. mitos
B. sumber bertulis
C. legenda
D. sumber lisan
A. mitos
B. sumber bertulis
C. legenda
D. sumber lisan
24. Antara berikut yang manakah merupakan kaedah untuk mendapatkan sumber
lisan?
25. Ahli sejarah telah menemui bahan-bahan sejarah setelah usaha
cari gali
dilakukan di sebuah gua. Apakah kaedah yang merka gunakan?
A. Kaedah arkeologi
B. Kaedah primer
C. Kaedah sumber
D. Kaedah lisan
dilakukan di sebuah gua. Apakah kaedah yang merka gunakan?
A. Kaedah arkeologi
B. Kaedah primer
C. Kaedah sumber
D. Kaedah lisan
26. Sumber lisan dikatakan mempunyai kelemahan dalam menadapatkan sumber
sejarah iaitu?
A. kelemahan tokoh-tokoh untuk
mengingati fakta yang sebenar
B. terdapat masalah tarikh dan tempat sebenar
C. terdapat unsur-unsur tokok tambah dan lagenda
D. terikat dengan unsur-unsur sastera dan budaya
B. terdapat masalah tarikh dan tempat sebenar
C. terdapat unsur-unsur tokok tambah dan lagenda
D. terikat dengan unsur-unsur sastera dan budaya
27. Kepentingan Muzium Negara adalah sebagai
A. tempat menyimpan bahan-bahan sejarah yang boleh dirujuk
B. tempat menyimpan barang-barang lama
C. tempat perbincangan ahli-ahli sejarah
D. tempat pameran khazanah lama
A. tempat menyimpan bahan-bahan sejarah yang boleh dirujuk
B. tempat menyimpan barang-barang lama
C. tempat perbincangan ahli-ahli sejarah
D. tempat pameran khazanah lama
28.
Lihat maklumat di bawah
*********************************
* Datuk Bahaman
* Mat Kilau
* Tok Janggut
*********************************
Tokoh-tokoh di atas merupakan tokoh sejarah yang menentang
penjajah British. Penulis dan sejarawan Barat menafsirkan tokoh-tokoh di atas
sebagai pemberontak. Mengapakah mereka membuat tafsiran sedemikian?
A. Mereka berasa tercabar dengan kekuatan masyarakat tempatan
B. Penjajah menganggap tokoh-tokoh tersebut disokong oleh Sultan dan
A. Mereka berasa tercabar dengan kekuatan masyarakat tempatan
B. Penjajah menganggap tokoh-tokoh tersebut disokong oleh Sultan dan
pembesar
C. Mereka cuba melindungi niat buruk penjajah Barat
D. Sistem pentadbiran Barat telah terjejas
C. Mereka cuba melindungi niat buruk penjajah Barat
D. Sistem pentadbiran Barat telah terjejas
29. Mengapakah tafsiran sesuatu sejarah berbeza daripada kaca mata
ahli-ahli sejarah?
A. Mereka mendapat maklumat daripada pelbagai pihak
B. Mereka tidak mengkaji dengan penuh teliti
C. Mereka cenderung untuk mendorong sesuatu pihak
D. Mereka telah mengkaji dengan jelas
A. Mereka mendapat maklumat daripada pelbagai pihak
B. Mereka tidak mengkaji dengan penuh teliti
C. Mereka cenderung untuk mendorong sesuatu pihak
D. Mereka telah mengkaji dengan jelas
30. Apakah perkara-perkara yang boleh dilakukan dengan pengetahuan
sejarah yang diperolehi?
I Dapat membuat penilaian mengenai sesuatu peristiwa
II Mengetahui kepentingan sesuatu peristiwa
III Mengetahui sebab sesuatu peristiwa yang berlaku
IV Mengetahui akibat sesuatu peristiwa yang berlaku
I Dapat membuat penilaian mengenai sesuatu peristiwa
II Mengetahui kepentingan sesuatu peristiwa
III Mengetahui sebab sesuatu peristiwa yang berlaku
IV Mengetahui akibat sesuatu peristiwa yang berlaku
31.
Lihat rajah di bawah
_____________________________________________
_____________________________________________
Ogos 1957 => Kemerdekaan Tanah Melayu
_________________________________________
Sejarah mengingatkan kita kepada tarikh yang bersejarah di atas. Selain
daripada mengingatkan kita kepada tarikh tersebut, apakah iktibar yang
dapat kita lakukan ketika mengingati peristiwa bersejarah ini?
A. Sejarah membantu kita menghargai diri
memelihara kemerdekaan dan
kedaulatan negara
B. Sejarah dapat mengingatkan kita tentang tarikh perayaan ini
C. Masyarakat dapat bersedia untuk meraikan Hari kebangsaan
D. Pelajar juga dapat menyumbang pada Hari Kebangsaan dengan
kedaulatan negara
B. Sejarah dapat mengingatkan kita tentang tarikh perayaan ini
C. Masyarakat dapat bersedia untuk meraikan Hari kebangsaan
D. Pelajar juga dapat menyumbang pada Hari Kebangsaan dengan
menyertai perbarisan
32. Mengapakah kita perlu mengingatkan
tentang peristiwa yang tidak diingati?
A. Supaya kita dapat meratapi hari
tersebut
B. Supaya kita lebih berwaspada agar peristiwa itu tidak berulang
C. Supaya kita boleh mengulangi kesilapan
D. Supaya kita dapat membuat laporan ke atas peristiwa tersebut
B. Supaya kita lebih berwaspada agar peristiwa itu tidak berulang
C. Supaya kita boleh mengulangi kesilapan
D. Supaya kita dapat membuat laporan ke atas peristiwa tersebut
No comments:
Post a Comment